SP wil actieplan jongerenhuisvesting

28 september 2018

SP wil actieplan jongerenhuisvesting

Foto: SP

De SP roept het gemeentebestuur op om snel met een actieplan jongerenhuisvesting te komen. Het is voor jongeren uit Voorschoten vrijwel onmogelijk geworden om een huis te vinden in het eigen dorp. “De nood staat veel jongeren aan de lippen,” zegt fractievoorzitter Erik Maassen. “Als er nu niks gebeurt zullen ze noodgedwongen uit Voorschoten moeten vertrekken.” Het actieplan moet bij de algemene beschouwingen bekend zijn.

Jongeren geven inmiddels aan wanhopig te zijn. De wachtlijsten voor sociale huurwoningen zijn jarenlang, particuliere huur is te duur en koopwoningen die ze kunnen betalen zijn er al helemaal niet. De 21-jarige Eva Bruin kwam al inspreken bij de gemeenteraad om te vertellen dat ze geen kant meer op kan.

Al sinds 2015 staat het voormalige verzorgingshuis ’t Hofflandshuys leeg. Er zouden 92 jongerenappartementen in komen, maar er gebeurt maar niets. De SP heeft hier al verschillende keren aandacht voor gevraagd. Op dit moment wonen er 15 jongeren met een antikraakcontract. “Er hadden dus 77 jongeren bij gekund als verhuurder Woonzorg er werk van had gemaakt,” aldus Erik Maassen.

Maassen wil dat het gemeentebestuur aan de slag gaat. “We willen nu weten waar jongeren terecht kunnen.” Maassen denkt dat die woningen niet apart zijn aangewezen. “In januari vroeg ik het gemeentebestuur hoeveel woningen waren aangewezen als jongerenwoningen. De toenmalige wethouder moest me het antwoord schuldig blijven.” Maassen hoopt dat daar inmiddels meer duidelijkheid over is. “Voorschoten moet echt aan de slag. Wijs maar locaties aan voor jongeren en begin direct met ’t Hofflandshuys. Anders vertrekken jongeren noodgedwongen uit Voorschoten, terwijl ze hier thuis horen.”