Gemeenteraad moet op zichzelf bezuinigen

18 maart 2014

Gemeenteraad moet op zichzelf bezuinigen

De SP vindt dat de gemeenteraad op zijn eigen kosten moet bezuinigen. Vooral door het terugbrengen van het aantal commissieraadsleden is een flinke besparing mogelijk. Lijsttrekker Erik Maassen: “In tijden van bezuiniging moet de gemeenteraad niet nalaten om in eigen vlees te snijden.”

Op dit moment heeft elke gemeenteraadsfractie recht op drie commissieraadsleden. Die zijn niet in de gemeenteraad gekozen, maar zij ondersteunen de raadsleden. Daarvoor krijgen zij een vergoeding van de gemeente. De SP vindt dat deze regeling anders moet: “Met zeven fracties krijgt Voorschoten mogelijk 21 commissieraadsleden. Dat is meer dan het aantal raadsleden, dat 19 bedraagt. Zo wordt het aantal mensen met een bijbaantje in de politiek wel erg groot,” zegt Erik Maassen.

De SP is geen tegenstander van het bestaan van commissieraadsleden, maar vindt 21 commissieraadsleden veel te gortig. “Wij vinden dat grote fracties geen extra mensen nodig hebben. Nu de gemeente op allerlei voorzieningen bezuinigt, wil de SP vooral ook op de kosten van de gemeenteraad bezuinigen.”

In 2013 verhoogde de gemeenteraad de vergoeding van de commissieraadsleden. Kort daarvoor was besloten om de subsidie van de bibliotheek en het zwembad te korten.