Politiek op bezoek bij de bieb

8 juli 2013

Politiek op bezoek bij de bieb

De plannen om nog eens 100.000 euro per jaar te korten op het budget van de bieb zijn bij het bibliotheekbestuur ingeslagen als een bom. Daarom werden vertegenwoordigers van de politieke partijen uitgenodigd voor een goed gesprek. De boodschap was duidelijk: “Als dit doorgaat, zal de bieb vaker gesloten zijn.”

SP-voorzitter Erik Maassen was ook aanwezig bij het gesprek: “De bestuursleden van de bibliotheek voelen zich totaal overvallen door deze nieuwe bezuinigingsronde. De gemeente heeft dit uit de hoge hoed getoverd zonder daar met de bibliotheek over te praten. Zo gaat het steeds in Voorschoten: De wethouders van VVD en ONS besluiten van alles vanuit hun werkkamer, maar praten nooit met de mensen die het betreft.”

De SP vreest een kaalslag op de voorzieningen in het dorp. “Als de bieb een derde van zijn budget moet inleveren, is er maar één mogelijkheid: ze gaan minder vaak open.” Maasen plaatst het voorstel in een inmiddels lange rij van aanvallen op de voorzieningen in Voorschoten. “Het lijkt erop dat VVD en ONS proberen in vier jaar tijd alle voorzieningen van Voorschoten af te breken. Na de balie van de sociale dienst en de basement willen ze nu het zwembad en de bibliotheek afbreken. Dit moet stoppen, anders blijven er geen voorzieningen meer over in ons dorp!”