Colum: Dovemansoren - door Linkse Loetje

4 september 2012

Colum: Dovemansoren - door Linkse Loetje

Niet iedereen was het afgelopen weekend blij met de traditionele Vlietloop. Achter de stijlvolle facade van het oude, oude Floris V bijvoorbeeld, overheerste leed. Op de derde verdieping hield zich de afvaardiging van de VVD op. Niet om zich voor te bereiden op het sportieve evenement, maar om te worstelen met een grote rechtse kater, opgelopen als gevolg van een geanimeerde bijeenkomst van de Rotary de vorige avond. “Als goed doel hadden we ditmael gekozen voor een donaetie aan de seniorensocieteit”, expliceert secretaris Henri Tuytelaer van Ronderoode. “We hadden een mooie verzameling Chateauneufdupapes voor ze bij mekaer geraept. Hebben die mensen ook eens wat beheurlijks te drinken. Maar ja, om zeker te zijn hebben we toch even moeten proeven. En dat is eh ... een beetje uit de hand geloopen.”

Dat verklaart dan de afwezigheid van de VVD onder de lopers, maar waar waren de andere partijen? Voor het CDA was het een principiële zaak: de start viel samen met de preek in de dorpskerk. Mevrouw Seubelga-Kneuterij, CDA-stemmer sinds 1923: “Dat gesport is een uitdaging van God. De Heer heeft ons niet voor niets beperkingen opgelegd. Alleen Hij kan de tien Engelse mijlen onder de één uur-grens lopen.” En inderdaad, winnaar Stanislas Talontsis deed er uiteindelijk één uur, vier minuten en vijf seconden over.

De Partij van de Arbeid had een extra vergadering ingelast om zich voor te bereiden op een lastige campagneweek. De probleemstelling van de bijeenkomst was dan ook navenant geformuleerd: ‘Wat moeten we zeggen dat we misschien niet hadden moeten zeggen toen we zeiden dat wat we gezegd hadden al  eerder was gezegd, en hoe moeten we verkopen dat we niet liegen als we zeggen dat we niet liegen?’ Tegen de tijd dat de partijleden hieruit waren, was de Voorstraat al volkomen verlaten.

Ook ONS Voorschoten trof op het feestterrein niets dan lege flessen en confetti aan. “We hadden erop gerekend met onze vrienden van D66 aan de start te verschijnen”, licht een mismoedig raadslid toe. “Maar ze lieten ons op het laatste moment weten uitsluitend in pan-Europees verband te willen lopen.”

En zo kwam het, dat het ‘doe mee met de SP’ ook tijdens dit sportief evenement weer eens aan dovemansoren was gericht – althans daar waar het de politieke competitie betrof.