SP wil geen prestigeproject maar cultuur voor iedereen

8 december 2020

SP wil geen prestigeproject maar cultuur voor iedereen

Foto: Maurits Gemmink

Opknappen en uitbreiden van de huidige bibliotheek is volgens de SP de beste keuze voor een nieuw cultuurgebouw. Dit zorgt ervoor dat de bieb betaalbaar blijft voor de gemeente en voor de leden. Verenigingen krijgen in dit nieuwe gebouw betaalbare oefenruimtes en podia en het filmtheater kan films blijven vertonen zonder de kaartprijs fors te verhogen. De SP zet in op betaalbare cultuur voor de inwoners van Voorschoten.

Al meer dan 15 jaar wordt er in de Voorschotense politiek gebakkeleid over het bouwen van een multifunctionele culturele accommodatie. In het eerste plan heette dat “Het huis van Voorschoten”. De verschillende plannen zijn nooit gerealiseerd omdat ze te duur waren. Ook zijn er plannen geweest voor een commercieel geëxploiteerd cultuurcentrum, waarin de verenigingen en de bibliotheek commerciële tarieven zouden gaan betalen. “Dat moesten verenigingen dan maar opbrengen door de contributie te verhogen,” aldus gemeenteraadslid Erik Maassen. “Een heel duur prestigeproject wordt linksom of rechtsom door de inwoners betaald.”

Realistisch
Daarom kiest de SP voor renovatie van het huidige bibliotheekgebouw, in plaats van nieuwbouw rond de huidige Kruispuntkerk. “Dat kost nog steeds veel geld, maar het is veel betaalbaarder dan andere plannen.” Maassen legt uit dat er ook haast geboden is: “Het Cultureel Centrum sluit volgend jaar. De verenigingen en het filmtheater hebben nu een nieuwe plek nodig. Bouwen rond de Kruispuntkerk duurt veel te lang, opdat er dan ook woningen, een parkeergarage en een nieuwe Aldi moeten komen. Dat kost meer tijd en bovendien moeten die plannen nog worden gemaakt. Als je nu te lang twijfelt over een nieuw pand, staat de Voorschotense  cultuur straks op straat. Dat moeten we voorkomen.” De SP vraagt zich af of de plannen voor de Kruispuntkerk wel realistisch zijn. “Het klinkt toch weer als zo’n prestigeproject. Het kost meer dan Voorschoten aankan.”

Belangrijke voorziening
Uit onderzoek van de gemeente blijkt dat inwoners de bibliotheek zien als de belangrijkste culturele voorziening van Voorschoten. De SP deelt dat standpunt. Maassen: “De bibliotheek speelt een hele belangrijke rol in het onderwijs. Niet alleen om kinderen te leren lezen, maar ook om ze een goede studieplek te bieden als ze die thuis niet hebben.” Ook de culturele en maatschappelijke activiteiten voor volwassenen die in de bieb plaatsvinden zijn onmisbaar. De SP vindt daarom de renovatie van de bibliotheek prioriteit.

“Maar doe het zo dat zoveel mogelijk faciliteiten voor andere culturele functies worden geboden,” roept Maassen op. “Zorg voor repetitieruimtes, lokalen voor muziekles, dansles en zangles. Zorg voor podia in verschillende grootte.” Maassen wijst nog een keer op het belang van een betaalbaar gebouw: “Hoe goedkoper de huur van die zalen is, des te meer gebruik kunnen scholen en verenigingen er van maken. Zo wordt het de nieuwe culturele accommodatie echt van heel Voorschoten.”