Milieubeleid Voorschoten onvoldoende

9 oktober 2015

Milieubeleid Voorschoten onvoldoende

Het lukt maar niet om het gemeentebeleid milieuvriendelijker te maken. Vorige week besprak de gemeenteraad een voorstel om de voorzichtige doelstellingen naar beneden toe aan te passen. De SP voorkwam dat twee doelstellingen werden geschrapt.

Het milieubeleidsplan bestaat al enkele jaren. De gemeenteraad bekeek of de doelstellingen eigenlijk wel werden gehaald. Dit bleek vaak niet het geval te zijn. Het gemeentebestuur stelde dan vaak voor om de betreffende doelstelling te schrappen.

De SP heeft zich daar tegen verzet. Sommige doelstellingen kunnen best nog worden gehaald, maar dan moet de gemeente er wel wat voor doen. Twee doelstellingen werden op verzoek van de SP niet geschrapt.

De gemeente blijft dankzij de SP huiseigenaren helpen bij het aanvragen van subsidies om hun huis energiezuinig te maken. Er zijn genoeg van dit soort potjes, maar mensen kennen ze vaak niet. Als een huis met behulp van zo'n subsidie beter geïsoleerd is, hoeven mensen veel minder te stoken. Dat is beter voor het milieu en de portemonnee.

De SP heeft er ook voor gezorgd dat minima met behulp van de gemeente milieuvriendelijke huishoudelijke apparaten kunnen aanschaffen. Steun bij aanschaf van dit soort apparaten bestaat al, in de vorm van bijzondere bijstand. Door deze in te zetten voor de meest milieuvriendelijke apparaten wordt niet alleen het milieu geholpen, maar hebben deze gezinnen met lage inkomens ook minder uitgaven voor water en stroom. Ook hier snijdt het mes dus aan twee kanten.