Woonlasten bij Woonzorg veel te hoog

11 maart 2014

Woonlasten bij Woonzorg veel te hoog

De woonlasten in de sociale huurwoningen in de Krimwijk II zijn veel te hoog, zeggen de bewoners en de SP. Door fouten bij de bouw en een slecht functionerende verwarmingsinstallatie betalen bewoners voor hun energiekosten meer dan het dubbele dan hen bij het aanvaarden van de woning is voorgespiegeld.

“De bewoners hebben de SP om hulp en advies gevraagd omdat ze bij Woonzorg geen gehoor vinden voor hun klachten, “zegt SP-lijsttrekker Erik Maassen. “Ze wonen in een nieuw gebouw dat heel energiezuinig zou zijn. De huur is daarom erg hoog. Maar de milieuvriendelijke Warmte Koude installatie heeft nooit goed gewerkt en er zijn bij de bouw fouten gemaakt waardoor het in de meeste woningen tocht. De stookkosten zijn daardoor hoog, waardoor huurders aan het einde van het jaar flink moeten bijbetalen”.

De SP vraagt in haar verkiezingsprogramma om beperking van de woonlasten. “Wij vinden dat de gemeente een convenant moet sluiten met alle corporaties, dus ook met Woonzorg, over de woonlasten. Overal komen huurders in betalingsproblemen door de combinatie van hoge energielasten en hoge huren. Daar moet echt een rem op.” Enkele weken geleden is al een sociale huurwoning in de Annie M.G. Schmidtlaan ontruimt, omdat de huurder de lasten niet meer kon betalen.

De manier waarop Woonzorg omgaat met de klachten, schiet veel bewoners in het verkeerde keelgat. Klachten worden niet serieus genomen, en er wordt zelfs ontkent dat er iets aan de hand is. “Helaas lijkt dat het landelijke Woonzorg-beleid te zijn. Meer bewonerscommissies, in Voorschoten en daarbuiten, lopen daar tegen aan,” zegt Erik Maassen. “Het wordt tijd dat Woonzorg zich als een sociale verhuurder gaat gedragen.”