SP tegen zorgveiling in Voorschoten

14 maart 2014

SP tegen zorgveiling in Voorschoten

Het veilen van thuiszorgcliënten in Voorschoten moet zo snel mogelijk stoppen. Dat zegt de SP in haar verkiezingsprogramma. “Het moet afgelopen zijn dat thuiszorgaanbieders op een veiling kunnen bieden op cliënten,” zegt lijsttrekker Erik Maassen. De SP voert al jaren actie tegen de zorgveiling.

De SP wil dat de kwaliteit het uitgangspunt is bij de zorg. Daarom pleit de partij in zijn verkiezingsprogramma ervoor om zorg niet op de vrije markt aan te besteden. “In Leiden wordt de zorgveiling afgeschaft door SP-wethouder Roos van Gelderen. Voorschoten moet dat goede voorbeeld volgens,” aldus Maassen.

Gisteren ontstond ophef over het bestaan van zorgveilingen. Daarbij kunnen zorgaanbieders op een site ‘inschrijven’ op het verzorgen van een cliënt. Het gevolg hiervan is dat schoonmaakbedrijven zonder zorgkennis vaak voor lage bedragen inschrijven, en hiermee de zorgaanbieders uit de markt drukken. Deze prijsconcurrentie is funest voor de kwaliteit van de zorg.

Het gemeentebestuur van ONS en VVD heeft nog niet besloten of ze dit systeem voortzetten. De SP kiest een duidelijke richting: “Geen zorgveiling. Kwaliteit van de zorg moet leidend zijn, en cliënten moeten zelf voor een aanbieder kunnen kiezen. De zorg is geen markt. De zorg draait om mensen.”