Winkeliers tegen onbeperkte zondagsopenstelling

8 juli 2013

Winkeliers tegen onbeperkte zondagsopenstelling

Meer dan 70% van de winkeliers in Voorschoten is tegenstander van een onbeperkte zondagsopenstelling. Dat blijkt uit een enquête van de SP. De winkeliers schatten in dat openstelling op zondag niet rendabel zal zijn. Ze geven aan niet elke zondag open te gaan, mocht dat mogelijk zijn. Donderdag beslist de gemeenteraad over een voorstel hiervoor.

De SP peilde 42 winkeliers in de verschillende winkelgebieden in Voorschoten.  Uit de gesprekken die de SP-ers met de middenstanders voerden, bleek dat men er helemaal niet zit te wachten om elke zondag open te gaan. “De meeste winkeliers werken al zes dagen per week,” legt SP-voorzitter Erik Maassen uit. “Zij zien het helemaal niet zitten om ook op hun laatste vrije dag te gaan werken.”

Uit het onderzoek blijkt dat slechts een enkele winkel graag elke zondag open wil, met name de supermarkten. De grote meerderheid van winkeliers denkt dat winkelen op zondag in Voorschoten niet zal gaan lopen. Daarbij verwijzen ze naar koopavond: Dan is het ook uitgestorven. Diverse winkeliers hebben deelgenomen aan een pilot met zondagsopening, en zijn niet enthousiast: De kosten zijn hoger dan de omzet.

Veel winkeliers vertelden de SP dat het gemeentebestuur helemaal niet bij hen heeft geïnformeerd of ze wel interesse hebben om op zondag open te gaan. “Dat vind ik raar,” zegt Maassen. “De zogenaamde ondernemerspartijen ONS en VVD hebben niks aan de ondernemers zelf gevraagd. Toch willen ze donderdag al hun besluit erdoor duwen. Er zijn maar een paar grote winkelketens en supermarkten die dit plan zien zitten. De zelfstandige ondernemers zitten hier niet op te wachten.”