Aanbieding handtekeningen tegen bezuiniging op zwembad en bibliotheek

7 november 2012

Aanbieding handtekeningen tegen bezuiniging op zwembad en bibliotheek

De afgelopen weken heeft de SP handtekeningen opgehaald tegen de voorgenomen bezuiniging op het zwembad en de bibliotheek. Deze handtekeningen zullen donderdag 8 november, voorafgaand aan de raadsvergadering, aan de gemeenteraad worden aangeboden.

De gemeenteraad beslist die avond over het voorstel van het gemeentebestuur om jaarlijks 75.000 euro te bezuinigen op het zwembad, en vanaf 2015 100.000 per jaar op de bibliotheek. Honderden inwoners van Voorschoten hebben hun handtekening gezet om de gemeenteraad aan te sporen een andere keuze te maken.

Het bestuur van Sportfondsen heeft inmiddels laten weten dat de voorgenomen bezuiniging op het zwembad in strijd is met het contract dat met de gemeente is gesloten, waarin staat dat er geen eenzijdige subsidiekortingen mogen worden toegepast. Zowel het zwembad als de bibliotheek geven aan dat de bezuiniging tot gevolg zal hebben dat er moet worden gekozen: Minder vaak open, slechtere dienstverlening of de prijzen omhoog.

De SP is van mening dat een dorp als Voorschoten voorzieningen als een bibliotheek en een zwembad nodig heeft. Daarbij horen een goede dienstverlening, een ruime openstelling en een betaalbare prijs voor iedereen. Daarom probeert de SP, die niet in de gemeenteraad zit, via deze handtekeningenactie de politiek wakker te schudden.